Wednesday, August 10, 2011

warkah dari insan yang bergelar ayah dan ibu

Assalamualaikum..
Wahai anak-anakku
Pada hari kamu dapati aku sudah tua
Harap kamu bersabar dan cuba untuk fahami diri kami

Jika aku kotor semasa makan, atau aku bermasalah untuk memakai pakaian, sabarlah
Ingatlah semasa kamu kecil,
kami menghabiskan berjam2 untuk mendidik dan mengajar kamu memakai baju dan makan

Ingatlah semasa kamu kecil,
Bermacam permintaan dan pertanyaan kamu yang termampu telah kami tunaikan..
Dan kami telah lakukan nya dengan penuh kasih sayang

Jika aku sudah mulai lupa, 
berilah masa untuk aku mengingatinya,
dan jika aku masih tidak ingat,
Janganlah kamu rasa terhina dan malu
Apa yang penting padaku ialah berada di sisi dan menemani perbualanku

Jika aku sudah tidak lagi kuat untuk berjalan..bantulah aku, pimpinlah aku
Sebagaimana aku telah memimpin kamu sewaktu kecil dahulu

Dan satu hari nanti aku mungkin akan berkata ….
Aku tidak mahu hidup lagi
Janganlah marah kerana satu hari nanti kamu akan memahaminya

Fahamilah
Pada suatu peringkat umur,kita bukan hidup
Tetapi sekadar meneruskan sisa usia dan survival sahaja

Janganlah kamu berasa sedih dan kecewa pada umur tua ku nanti
Tolonglah berada di sisi ku, fahami kehidupan ku dan temani aku

Aku ingin mati dalam iman, bahagia dan bertakwa
Anak- anakku,
Aku merayu kepada kamu supaya membantu aku semasa aku hidup dan selepas ak mati nanti..
Ak menantikan doa2 kamu
Itu yangg paling bermakna bagiku..

p/s: selagi kita masih punya ayah dan ibu, selagi itulah kita perlu menghormati mereka
      dan seburuk mana pun akhlak dan perilakunya, mereka lah yang telah membesarkan kita
      doalah untuk kesejahteraan mereka

      Barangsiapa membuat ibu bapanya suka hati maka sesungguhnya ia telah menyukakan Allah. Dan barang siapa yang membuatkan ibu bapanya marah maka sesungguhnya ia telah membuat Allah murka.
(Hadis Riwayat: Imam Bukhari)

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). [Luqman 31:14]


      

No comments:

Post a Comment