Friday, August 19, 2011

jom kita enjoy

assalamualaikum wbt...
segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam


di malam yang hening ni membuatkan aku mengimbas kembali peristiwa beberapa tahun dahulu. 
ketika itu aku masih lagi di alam kanak2 riang tetapi tak berapa riang
suatu malam tu hidup aku ni tak tenang nak kata takut pun tak
tunggu punya tunggu sampai jugak la masa tu..
sebenanya aku tunggu satu cerita baru ni nampak macam best je kan...
maybe cerita ni memang mendapat sambutan yang menggalakkan dari segenap lapisan umor..."mungkin"
the story is "PUTERI"


dengan penuh semangat aku pun tengok lah.....tetiba keluar seorang perempuan maybe inilah dia 
si "PUTERI" tu....memang cun.
tapi sampai je dekat trademark dia rasa macam agak spoil la di situ...
bunyinya begini: "nama saya puteri farah binti nordin..............klimaknya bila dia cakap "hidup ni cuma sekali je so kita enjoy"
lepas je dengar trademark dia terus takde bintang pun aku boleh bagi..
tak tau la siapa yang buat skrip ni macam orang takde ilmu...
so aku pun tengoklah jalan cerita tu sebab nak tau macam mane dia enjoy ...
bila tengok memang enjoy sesungguh la..pakai ketat sana sini kan...enjoy la tu...


so malas nak cerita banyak, 
dekat sini ada beberapa garis panduan yang kita boleh ambil tentang hiburan dalam Islam, antaranya :


  • tidak melalaikan : muzik yang tidak menyalahi aqidah
  • pakaian yang menutup aurat : mesti longgar
  • suatu persembahan / konsert yang dijalankan hendaklah tidak berlebih-lebihan sehingga hak-hak Allah dan kewajipan yang lain terabai seperti menunaikan ibadah :contohnya ada konsert yang dibuat selama 24jam semata-mata nak pecah rekod
  • muzik atau nyanyian : bebas dari unsur maksiat dan lagho
  • alunan hiburan : bunyian terlampau seperti budaya rock sehingga penonton mengikut rentak (melompat-lompat, menjerit dan bersorak) menjatuhkan akhlak mereka dan mendatangkan fitnah
pilihan di tangan anda. 
      anda mahukan hiburan
                pilih lah hiburan yang tidak menyalahi syariat Allah SWT

wallahua'lam



No comments:

Post a Comment