Sunday, April 10, 2011

jom main sudoku

okey hari ni nak story pasal sudoku..
sape suke main sudoku sila angkat tangan macam saya \^_^/
sebenarnye mula2 aku x tau pun nak main sudoku 2 mcm mane...

cerita nya bmula begini...
pada suatu hari semasa aku  kat sekolah ( masa zaman remaja dulu la)
tiba2 sahabat aku ni bagi aku satu paper
dia suh aku isikan semua no kat dalam petak yg kosong tu
aku pun cuba la...banyak kali aku cuba asyik salah je..
sampaikan aku dah cuba macam2 formula sendiri dah

dan pada suatu hari yg tenang dengan usaha selama ni
aku berjaya menyelesaikan n masukkan semua no kat petak kosong tu, alhamdulillah
gembira punya pasal aku siap beli buku sudoku lg..hehe..

bg aku sudoku ni baik untuk mencergaskan minda aku
coz sebelum aku nak start study aku kena buat sesuatu yang berkaitan dengan nombor dulu
samada buat kira2 ke kan..
baru aku ada mood nak study hehe

hr ni aku bawak buku sudoku kat kuliah
dapat sambutan hangat kot
rupanya ramai sahabat2 aku kat sini yg suka main sudoku...

permainan sudoku ini berasal dari Jepun dan dikenali sebagai  Suji Wa Dokushi Ni Kigaru


bagi yg dah expert diorang boleh siapkan dalam masa 1 - 5 minit


yg ni lagi complicated..
tapi bila kita dapat selesaikan semua memang puas hati tau :)


antara kelebihan sudoku:

• Meningkatkan logik daya fikir
• Menajamkan pick-up dalam belajar
• Meningkatkan ketelitian
• Menajamkan imajinasi, kreativiti dan inovatif
• Menambah kemampuan Problem-Solving dengan cepat
• Merangsang Sel otak untuk selalu aktif
selamat mencuba!!!

No comments:

Post a Comment